![Betöltés...](/templates/pictures/ajax-loader.gif)
Művészet és tömegkultúra
Művészet és tömegkultúra A könyv fő célkitűzése az, hogy a magasművészet és
populáris művészet ellentétét megalapozott, bár nem feltétlenül diszkrét
különbségként mutassa fel. Az alapgondolat úgy fogalmazható meg, hogy a magas és
a populáris művészet lényegi eltérését művészet és szórakoztató termékek
különbségeként ragadhatjuk meg. A magas művészet alkotásai és a tömegkultúra,
avagy populáris művészet termékei csak látszólag tartoznak ugyanabba a
kategóriába, valójában különnemű jelenségek. A populáris művészetet és
tömegkultúrát a Frankfurti Iskola gondolkodói a művészettel élesen
szembeállított ellenpólusként gondolják el, s ezzel a tömegkultúra bírálatának
egyik legélesebb megfogalmazását adták. Az itt javasolt elemzési perspektívában
azonban - szemben Adornóval - a tömegművészet nem jelentéktelenül el, nem a
kapitalizmus fenntartását szolgáló átfogó manipuláció eszközeként jelenik meg,
és különösképpen nem válik elitista lenézés tárgyává, amit állandóan a
sznobizmus és az intellektuális gőg mellékzöngéje kísér. Hannah Arendt
koncepcióját továbbgondolva, a könyv azt állítja, hogy amit populáris
művészetnek szoktunk nevezni, az csak elégtelenül ragadható meg a művészet
szokásos megítélési kritériumaival, éspedig azért, mert valójában nem alacsony
színvonalú megvalósítása a művészetnek, hanem az életfolyamat biológiai
szükségletéhez, a pihenés és kikapcsolódás dimenziójához tartozik. Mást várunk a
műalkotástól és mást a szórakoztató terméktől, még ha nem is lehet
problémamentes egységességgel definiálni, mit is akarunk az előbbi esetben és
talán azt sem, mit várunk az utóbbi esetben.
populáris művészet ellentétét megalapozott, bár nem feltétlenül diszkrét
különbségként mutassa fel. Az alapgondolat úgy fogalmazható meg, hogy a magas és
a populáris művészet lényegi eltérését művészet és szórakoztató termékek
különbségeként ragadhatjuk meg. A magas művészet alkotásai és a tömegkultúra,
avagy populáris művészet termékei csak látszólag tartoznak ugyanabba a
kategóriába, valójában különnemű jelenségek. A populáris művészetet és
tömegkultúrát a Frankfurti Iskola gondolkodói a művészettel élesen
szembeállított ellenpólusként gondolják el, s ezzel a tömegkultúra bírálatának
egyik legélesebb megfogalmazását adták. Az itt javasolt elemzési perspektívában
azonban - szemben Adornóval - a tömegművészet nem jelentéktelenül el, nem a
kapitalizmus fenntartását szolgáló átfogó manipuláció eszközeként jelenik meg,
és különösképpen nem válik elitista lenézés tárgyává, amit állandóan a
sznobizmus és az intellektuális gőg mellékzöngéje kísér. Hannah Arendt
koncepcióját továbbgondolva, a könyv azt állítja, hogy amit populáris
művészetnek szoktunk nevezni, az csak elégtelenül ragadható meg a művészet
szokásos megítélési kritériumaival, éspedig azért, mert valójában nem alacsony
színvonalú megvalósítása a művészetnek, hanem az életfolyamat biológiai
szükségletéhez, a pihenés és kikapcsolódás dimenziójához tartozik. Mást várunk a
műalkotástól és mást a szórakoztató terméktől, még ha nem is lehet
problémamentes egységességgel definiálni, mit is akarunk az előbbi esetben és
talán azt sem, mit várunk az utóbbi esetben.
![Tovább](/templates/pictures/tovabb1.png)
Adatlap
Ár: | 3.890 Ft |
Feladás dátuma: | 2025.02.09 |
Eddig megtekintették 0 alkalommal |
A hirdető adatai
![Tovább](/templates/pictures/tovabb2.png)
Könyv kereső rovaton belül a(z) "Művészet és tömegkultúra" című hirdetést látja. (fent)