
Sikeres tanfolyamok és szemináriumok - Professzionális tanul
ELŐSZÓ A szakmai követelményeknek megfelelő és résztvevőket előtérbe helyező
módszerek gondos kiválasztása és alkalmazása a felnőttképzésben éppen olyan
fontos, mint az iskolában, a szakképzésben és a főiskolában valamint
egyetemeken. Ez a tény egyre több tanfolyamvezetőben, szeminárium, szeminárium
rendezőben és előadóban tudatosul, és ők válogatnak is a megfelelő kínálatokban,
anyagokban, legyenek azok kézikönyvek vagy továbbképzési rendezvények. E sorozat
6. kötetében már részletesen bemutattunk módszertani kérdéseket. Jörg Knoll
könyvét azóta gyakran keresik. Remélhetőleg ugyanilyen gyakorisággal alkalmazzák
is az abban közölteket. Ehhez nyújtott segítséget egy különleges szolgáltatás is
1997 májusában, amikor a szerző, aki a Lipcsei Egyetemen a felnőttoktatás
professzora, egy hetet tartózkodott Magyarországon, és különböző helyeken,
különböző célcsoportok számára tartott továbbképzési szemináriumokat. Ezeken
bemutatta a módszereket, amelyeket a résztvevők személyesen is megélhettek:
Balatonalmádiban a művelődési házak munkatársai, Pécsett egyetemi hallgatók,
Hantoson a Magyar Népfőiskolai Társaságnál (MNT) és a Tudományos
Ismeretterjesztő Társaságnál (TIT) dolgozó kollégák voltak a résztvevők.
TARTALOM: A sorozatszerkesztő előszava 7 Előszó és bevezetés, köszönet 9 A
tanulás 15 A helyzet 16 Tanulási helyzetek 16 Munka megállapodások 17 Tanulás
így vagy úgy? 18 Egy oktató kérdései 20 Didaktikai lexikon 22 A helyzetek
alakítása 24 A résztvevők 32 Megváltozzak vagy ilyen maradjak? 33 A téma az én
témám? 36 Tudom-e hasznosítani? 40 A tanfolyamvezetők 42 Irreális elvárások 42
Forgatókönyvek 42 A munkaképesség biztosítása 44 A munkaképesség felismerése 44
A munkaképesség támogatása és helyreállítása 46 A téma legyen nyilvánvaló,
mintegy lámpásként világítson 48 A vezetői énen való munkálkodás 49 A
legfontosabb módszerek 53 Az előadás 54 Különös ismertetőjegy: nincs 54 A
résztvevők helyzete: futószalagnál dolgozó munkások 54 Mit ér a módszer?
Kiegészítésre szorul 56 Az előadással kapcsolatos tippek: pedagógiai retorika 56
Az elődás technológiájával kapcsolatos tippek 64 A tanbeszélgetés 68 Különös
ismertetőjegy: nem szerencsés keverék 68 Egy példa 68 A résztvevők helyzete:
kvíz-mester és a jelöltek 70 Mit ér a módszer? Csak másodosztályú 72 A
tanbeszélgetéssel kapcsolatos tippek: Vajon kíváncsi vagyok-e? 73 Az impulzus
módszer 82 Különös ismertetőjegy: itt oktatás, ott beszélgetés 82 A résztvevők
helyzete: nyugodtan odafigyelni, nyugodtan dolgozni 83 Mit ér a módszer? A jól
megrágott ételt már félig már meg is emésztettük 84 Az impulzus módszerrel
kapcsolatos tippek: menü-tervezés 85 A fólia felhasználásával tartott előadás 88
Különös ismertetőjegy: visszhang vagy zipzár? 88 A résztvevők helyzete:
multikódolás 91 Mit ér a módszer? Minden napra multimédia 94 A fólia
felhasználásával tartott előadással kapcsolatos tippek: Tiszteljétek a fóliát!
95 A szerepjáték 106 Különös ismertetőjegy: fiction helyett faction 106 A
résztvevők helyzete: Látni és látszatni 110 Mit ér a módszer? Predikátum:
különösen értékes 114 A szerepjátékkal kapcsolatos tippek: Engedjétek be az
életet! 115 Kitérő: Párbeszéd a változásról 128 Kitérő: Hogy lehet valakit arra
rávenni, hogy meg akarjon változni? 132 A csoportmunka 137 Különös
ismertetőjegy: A kéznek öt ujja van 137 A résztvevők helyzete: Én, te, ő, mi,
ti, ők 138 Mit ér a módszer? Sokat 140 A csoportmunkával kapcsolatos tippek: Az
eredmény mi vagyunk! 141 A legfontosabb médiumok 151 Írásvetítők és fóliák 152
Flipchart 153 Egy példa 153 A flipcharttal folytatott munka: újság a falon 154
Különleges tippek: Az írástól a leszakításig 156 Kitűző tábla (Pinwand) 159 Egy
példa 153 A kitűző táblával folytatott munka: cédula játék és tűpárna 154
Különleges tippek: Ripsz-ropsz! 156 Hangkazetta 168 Egy példa 168 A
hangkazettával folytatott munka: fejmozi 168 Különleges tippek: Figyeljünk és
csodálkozzunk! 170 Videó 172 Egy példa 172 A videóval folytatott munka:
Kényelmes mozi? 172 Különleges tippek: Na látod? 176 Komputer és multimédia 178
Egy példa 178 Komputerrel és multimédiával folytatott munka: Irányítás nélkül
nem igazán megy a dolog 179 Különleges tippek: A mesterséges intelligencia jobb
mint a természetes butaság 185 A folyamat alakítása 187 Szimbólumok 188 Játékok
195 Játéknyeremények és nyerő játékok 195 A játék elrontói 203 Krízisek 205
Zavaró esetek 205 Mi zavar? Mit zavarnak? 206 Hibák 209 Professzionális
beavatkozás 210 Néma beavatkozás 217 A krízis mint teszt 218 Irodalom 222 Képek
forrása 223 Tárgymutató 224 A sorozatszerkesztő előszava angol nyelven 227 A
sorozatszerkesztő előszava német nyelven 232
módszerek gondos kiválasztása és alkalmazása a felnőttképzésben éppen olyan
fontos, mint az iskolában, a szakképzésben és a főiskolában valamint
egyetemeken. Ez a tény egyre több tanfolyamvezetőben, szeminárium, szeminárium
rendezőben és előadóban tudatosul, és ők válogatnak is a megfelelő kínálatokban,
anyagokban, legyenek azok kézikönyvek vagy továbbképzési rendezvények. E sorozat
6. kötetében már részletesen bemutattunk módszertani kérdéseket. Jörg Knoll
könyvét azóta gyakran keresik. Remélhetőleg ugyanilyen gyakorisággal alkalmazzák
is az abban közölteket. Ehhez nyújtott segítséget egy különleges szolgáltatás is
1997 májusában, amikor a szerző, aki a Lipcsei Egyetemen a felnőttoktatás
professzora, egy hetet tartózkodott Magyarországon, és különböző helyeken,
különböző célcsoportok számára tartott továbbképzési szemináriumokat. Ezeken
bemutatta a módszereket, amelyeket a résztvevők személyesen is megélhettek:
Balatonalmádiban a művelődési házak munkatársai, Pécsett egyetemi hallgatók,
Hantoson a Magyar Népfőiskolai Társaságnál (MNT) és a Tudományos
Ismeretterjesztő Társaságnál (TIT) dolgozó kollégák voltak a résztvevők.
TARTALOM: A sorozatszerkesztő előszava 7 Előszó és bevezetés, köszönet 9 A
tanulás 15 A helyzet 16 Tanulási helyzetek 16 Munka megállapodások 17 Tanulás
így vagy úgy? 18 Egy oktató kérdései 20 Didaktikai lexikon 22 A helyzetek
alakítása 24 A résztvevők 32 Megváltozzak vagy ilyen maradjak? 33 A téma az én
témám? 36 Tudom-e hasznosítani? 40 A tanfolyamvezetők 42 Irreális elvárások 42
Forgatókönyvek 42 A munkaképesség biztosítása 44 A munkaképesség felismerése 44
A munkaképesség támogatása és helyreállítása 46 A téma legyen nyilvánvaló,
mintegy lámpásként világítson 48 A vezetői énen való munkálkodás 49 A
legfontosabb módszerek 53 Az előadás 54 Különös ismertetőjegy: nincs 54 A
résztvevők helyzete: futószalagnál dolgozó munkások 54 Mit ér a módszer?
Kiegészítésre szorul 56 Az előadással kapcsolatos tippek: pedagógiai retorika 56
Az elődás technológiájával kapcsolatos tippek 64 A tanbeszélgetés 68 Különös
ismertetőjegy: nem szerencsés keverék 68 Egy példa 68 A résztvevők helyzete:
kvíz-mester és a jelöltek 70 Mit ér a módszer? Csak másodosztályú 72 A
tanbeszélgetéssel kapcsolatos tippek: Vajon kíváncsi vagyok-e? 73 Az impulzus
módszer 82 Különös ismertetőjegy: itt oktatás, ott beszélgetés 82 A résztvevők
helyzete: nyugodtan odafigyelni, nyugodtan dolgozni 83 Mit ér a módszer? A jól
megrágott ételt már félig már meg is emésztettük 84 Az impulzus módszerrel
kapcsolatos tippek: menü-tervezés 85 A fólia felhasználásával tartott előadás 88
Különös ismertetőjegy: visszhang vagy zipzár? 88 A résztvevők helyzete:
multikódolás 91 Mit ér a módszer? Minden napra multimédia 94 A fólia
felhasználásával tartott előadással kapcsolatos tippek: Tiszteljétek a fóliát!
95 A szerepjáték 106 Különös ismertetőjegy: fiction helyett faction 106 A
résztvevők helyzete: Látni és látszatni 110 Mit ér a módszer? Predikátum:
különösen értékes 114 A szerepjátékkal kapcsolatos tippek: Engedjétek be az
életet! 115 Kitérő: Párbeszéd a változásról 128 Kitérő: Hogy lehet valakit arra
rávenni, hogy meg akarjon változni? 132 A csoportmunka 137 Különös
ismertetőjegy: A kéznek öt ujja van 137 A résztvevők helyzete: Én, te, ő, mi,
ti, ők 138 Mit ér a módszer? Sokat 140 A csoportmunkával kapcsolatos tippek: Az
eredmény mi vagyunk! 141 A legfontosabb médiumok 151 Írásvetítők és fóliák 152
Flipchart 153 Egy példa 153 A flipcharttal folytatott munka: újság a falon 154
Különleges tippek: Az írástól a leszakításig 156 Kitűző tábla (Pinwand) 159 Egy
példa 153 A kitűző táblával folytatott munka: cédula játék és tűpárna 154
Különleges tippek: Ripsz-ropsz! 156 Hangkazetta 168 Egy példa 168 A
hangkazettával folytatott munka: fejmozi 168 Különleges tippek: Figyeljünk és
csodálkozzunk! 170 Videó 172 Egy példa 172 A videóval folytatott munka:
Kényelmes mozi? 172 Különleges tippek: Na látod? 176 Komputer és multimédia 178
Egy példa 178 Komputerrel és multimédiával folytatott munka: Irányítás nélkül
nem igazán megy a dolog 179 Különleges tippek: A mesterséges intelligencia jobb
mint a természetes butaság 185 A folyamat alakítása 187 Szimbólumok 188 Játékok
195 Játéknyeremények és nyerő játékok 195 A játék elrontói 203 Krízisek 205
Zavaró esetek 205 Mi zavar? Mit zavarnak? 206 Hibák 209 Professzionális
beavatkozás 210 Néma beavatkozás 217 A krízis mint teszt 218 Irodalom 222 Képek
forrása 223 Tárgymutató 224 A sorozatszerkesztő előszava angol nyelven 227 A
sorozatszerkesztő előszava német nyelven 232

Adatlap
Ár: | 1.100 Ft |
Könyvkereső: | Iskolai / Tankönyvek |
Feladás dátuma: | 2025.02.14 |
Eddig megtekintették 4 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "Sikeres tanfolyamok és szemináriumok - Professzionális tanul" című hirdetést látja. (fent)