
Helyi kerettanterv Magyar nyelv és irodalom 1- 4. o. - Dr. S
Kedves Kollégák! A változó, fejlődő világ; a magyar oktatásügy megreformálására
tett törekvések szinte évente újabb és újabb kihívások, feladatok elé állítják a
magyar pedagógustársadalmat. Most valamennyien a Kerettanterv lázában égünk.
Sokan ellenzik, sokan támogatják ezt az új dokumentumot, de létezik, és 2001
szeptemberében bevezetésre kerül 1., 5. és 9. évfolyamon. A következő oldalakon
az Apáczai Kiadó tankönyveire épülő Apáczai Magyar nyelv és irodalom
Kerettantervet ismerhetik meg a Kedves Kollégák! A felső tagozatos irodalom- és
nyelvtankönyvek, valamint a fogalmazás feladatgyűjtemények szerzőiként szeretnék
minden tőlünk telhető segítséget megadni a magyar szakos kollégáknak ahhoz, hogy
elkészíthessék iskolájuk helyi tantervét, s majdan a kerettanterv szellemében
tudják oktatni tanítványaikat a magyar nyelv és irodalom tantárgy rejtelmeire. A
NAT egyik legnagyobb vívmányának tartjuk - szerencsére ezt a kerettanterv még
tovább is fejlesztette -, hogy az anyanyelvi nevelés középpontjába a
képességfejlesztést állította. Évek óta sok-sok kollégánkkal együtt valljuk és
hangoztatjuk azt, hogy az általános iskolai nyelvtantanítás célja nem nyelvészek
képzése. Annyi nyelvtani ismeretet kell a gyerekekkel megtanítani, amennyi
elengedhetetlenül szükséges a helyesírási, a szóbeli és írásbeli
kifejezőképességük fejlesztéséhez és ahhoz, hogy helyesen, nyelvi hibáktól
mentesen használják az anyanyelvüket. Az alsó tagozatnak újra vissza kell kapni
alapozó jellegét. A tanító kollégáknak arra kell törekedniük, hogy a gyerekek
megtanuljanak olvasni, értsék a szövegek lényegét, az írást eszközként
használják, s elég idő álljon rendelkezésükre a helyesírás gyakorlásához. Az
absztrakt gondolkodást feltételező ismeretanyag tanítását pedig hagyják, bízzák
a felső tagozatos magyar szakos kollégákra. Az Apáczai Kiadó kerettantervének
összeállításakor valamennyi, az előbb már említett szempontot figyelembe vettünk
s mindazt, amit tanítói, magyartanári pályafutásunk alatt a gyakorlatban
tapasztaltunk. Tudjuk, hogy nem elég az ismeretet átadni, időt kell hagyni a
bevésésre, a gyakorlásra. Mindannyian a folyamatos gyakorlás hívei vagyunk. De
időt kell szentelni a tanulók tudásának mérésére és az írásbeli munkák
javítására, javíttatására is.
tett törekvések szinte évente újabb és újabb kihívások, feladatok elé állítják a
magyar pedagógustársadalmat. Most valamennyien a Kerettanterv lázában égünk.
Sokan ellenzik, sokan támogatják ezt az új dokumentumot, de létezik, és 2001
szeptemberében bevezetésre kerül 1., 5. és 9. évfolyamon. A következő oldalakon
az Apáczai Kiadó tankönyveire épülő Apáczai Magyar nyelv és irodalom
Kerettantervet ismerhetik meg a Kedves Kollégák! A felső tagozatos irodalom- és
nyelvtankönyvek, valamint a fogalmazás feladatgyűjtemények szerzőiként szeretnék
minden tőlünk telhető segítséget megadni a magyar szakos kollégáknak ahhoz, hogy
elkészíthessék iskolájuk helyi tantervét, s majdan a kerettanterv szellemében
tudják oktatni tanítványaikat a magyar nyelv és irodalom tantárgy rejtelmeire. A
NAT egyik legnagyobb vívmányának tartjuk - szerencsére ezt a kerettanterv még
tovább is fejlesztette -, hogy az anyanyelvi nevelés középpontjába a
képességfejlesztést állította. Évek óta sok-sok kollégánkkal együtt valljuk és
hangoztatjuk azt, hogy az általános iskolai nyelvtantanítás célja nem nyelvészek
képzése. Annyi nyelvtani ismeretet kell a gyerekekkel megtanítani, amennyi
elengedhetetlenül szükséges a helyesírási, a szóbeli és írásbeli
kifejezőképességük fejlesztéséhez és ahhoz, hogy helyesen, nyelvi hibáktól
mentesen használják az anyanyelvüket. Az alsó tagozatnak újra vissza kell kapni
alapozó jellegét. A tanító kollégáknak arra kell törekedniük, hogy a gyerekek
megtanuljanak olvasni, értsék a szövegek lényegét, az írást eszközként
használják, s elég idő álljon rendelkezésükre a helyesírás gyakorlásához. Az
absztrakt gondolkodást feltételező ismeretanyag tanítását pedig hagyják, bízzák
a felső tagozatos magyar szakos kollégákra. Az Apáczai Kiadó kerettantervének
összeállításakor valamennyi, az előbb már említett szempontot figyelembe vettünk
s mindazt, amit tanítói, magyartanári pályafutásunk alatt a gyakorlatban
tapasztaltunk. Tudjuk, hogy nem elég az ismeretet átadni, időt kell hagyni a
bevésésre, a gyakorlásra. Mindannyian a folyamatos gyakorlás hívei vagyunk. De
időt kell szentelni a tanulók tudásának mérésére és az írásbeli munkák
javítására, javíttatására is.

Adatlap
Ár: | 2.490 Ft |
Könyvkereső: | Iskolai / Tankönyvek |
Feladás dátuma: | 2025.02.14 |
Eddig megtekintették 3 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "Helyi kerettanterv Magyar nyelv és irodalom 1- 4. o. - Dr. S" című hirdetést látja. (fent)