
Dr. Vécsey Esther - Film posters 1912-1945
A plakát képzőművészeti jelentősége nem vitatható, azonban a moziplakátokat,
elsősorban a magyar mozifilmek plakátjait - mint a modern művészet, illetve a
magyar történelem és kultúra egyik lényeges elemét - méltatlanul keveset és
kevéssé tanulmányozták. A téma a mai napig kiaknázatlanul rejtőzik a népszerű
irodalmi művek, újságok, magazinok lapjain. Néhány kiállítás, egy-két kiadvány
ad összefoglalót a magyar plakát történetéről, (100+ 1 éves a magyar plakát, A
magyar plakát története 1885-1986, Budapest, 1986, A magyar sokszorosított
grafika száz éve, Modern magyar litográfia 1890-1930, Miskolci Galéria, 1998,
Stephen Mansbach: Standing in the Tempest: Painters of the Hungárián
Avant-Garde, Santa Barbara, California, 1991), többségük azonban csak
felületesen tárgyalja a témát. Úgy tűnik, Biró Mihály 1986-os, németül és
magyarul megjelent monográfiája (Biró Mihály, 1886-1948, Plakátok/ Plakaté,
Budapest/Wien, 1986.) az egyetlen alapos forrás. A helyzet nem meglepő, hiszen a
tradicionális művészeti és művészettörténeti értékrendben a plakát a hierarchia
aljára került. A művészettörténet hagyományosan magasabbrendű művészetnek
tekinti az építészetet, festészetet, szobrászatot; és a grafikus művészeti
ágakat, úgy mint a ceruzarajz, a litográfia vagy a metszetek (rézkarc,
fametszet) többnyire a rangsor alsóbb fokaira helyezi. A litográfiát további
kategóriákra osztják: van ?művészi és van reklám célra készített ?litó. Utóbbi
még a képzőművészet fogalmába sem fér bele, többnyire alkalmazott művészet
címszó alatt emlegetik. Talán azért is, mert a sokszorosítást a nyomdászok
kemény fizikai munkával végezték. A film a felsőoktatásban általában nem
számít,,komoly tudománynak, kivétel ez alól néhány egyetem, mint például az
amerikai UCLA és Berkeley. / Így nem csodálkozhatunk, hogy a filmplakát műfaját
gyakran anomáliák övezik s a téma további alapos tanulmányozást igényel. Célunk,
hogy a gyűjteményben szereplő minden plakát alkotójának kilétére fény derüljön,
és megpróbáljuk nyomon követni, milyen fázisokon ment keresztül létrejöttéig a
mű. Szeretnénk minél pontosabban rekonstruálni a folyamatot, amely az egyes
plakátok végső változatának kialakulásához vezetett: ki milyen szerepet vállalt
a munkában, milyen technikákat alkalmaztak, melyik nyomdában készült, hogyan
történt a terjesztés. A gyűjtemény korai, klasszikus darabjai minden tekintetben
egyedülálló esztétikai színvonalat képviselnek.
elsősorban a magyar mozifilmek plakátjait - mint a modern művészet, illetve a
magyar történelem és kultúra egyik lényeges elemét - méltatlanul keveset és
kevéssé tanulmányozták. A téma a mai napig kiaknázatlanul rejtőzik a népszerű
irodalmi művek, újságok, magazinok lapjain. Néhány kiállítás, egy-két kiadvány
ad összefoglalót a magyar plakát történetéről, (100+ 1 éves a magyar plakát, A
magyar plakát története 1885-1986, Budapest, 1986, A magyar sokszorosított
grafika száz éve, Modern magyar litográfia 1890-1930, Miskolci Galéria, 1998,
Stephen Mansbach: Standing in the Tempest: Painters of the Hungárián
Avant-Garde, Santa Barbara, California, 1991), többségük azonban csak
felületesen tárgyalja a témát. Úgy tűnik, Biró Mihály 1986-os, németül és
magyarul megjelent monográfiája (Biró Mihály, 1886-1948, Plakátok/ Plakaté,
Budapest/Wien, 1986.) az egyetlen alapos forrás. A helyzet nem meglepő, hiszen a
tradicionális művészeti és művészettörténeti értékrendben a plakát a hierarchia
aljára került. A művészettörténet hagyományosan magasabbrendű művészetnek
tekinti az építészetet, festészetet, szobrászatot; és a grafikus művészeti
ágakat, úgy mint a ceruzarajz, a litográfia vagy a metszetek (rézkarc,
fametszet) többnyire a rangsor alsóbb fokaira helyezi. A litográfiát további
kategóriákra osztják: van ?művészi és van reklám célra készített ?litó. Utóbbi
még a képzőművészet fogalmába sem fér bele, többnyire alkalmazott művészet
címszó alatt emlegetik. Talán azért is, mert a sokszorosítást a nyomdászok
kemény fizikai munkával végezték. A film a felsőoktatásban általában nem
számít,,komoly tudománynak, kivétel ez alól néhány egyetem, mint például az
amerikai UCLA és Berkeley. / Így nem csodálkozhatunk, hogy a filmplakát műfaját
gyakran anomáliák övezik s a téma további alapos tanulmányozást igényel. Célunk,
hogy a gyűjteményben szereplő minden plakát alkotójának kilétére fény derüljön,
és megpróbáljuk nyomon követni, milyen fázisokon ment keresztül létrejöttéig a
mű. Szeretnénk minél pontosabban rekonstruálni a folyamatot, amely az egyes
plakátok végső változatának kialakulásához vezetett: ki milyen szerepet vállalt
a munkában, milyen technikákat alkalmaztak, melyik nyomdában készült, hogyan
történt a terjesztés. A gyűjtemény korai, klasszikus darabjai minden tekintetben
egyedülálló esztétikai színvonalat képviselnek.

Adatlap
Ár: | 5.000 Ft |
Feladás dátuma: | 2025.02.24 |
Eddig megtekintették 24 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "Dr. Vécsey Esther - Film posters 1912-1945" című hirdetést látja. (fent)