A PEDAGÓGIA ADÓSSÁGAI
Szerző: N. Tóth Ágnes Savaria University Press, 2015 A kötet célja,
megismertetni az olvasót az utolsó negyedszázad, vagyis a rendszerváltozás óta
eltelt időszak legjelentősebb oktatásügyi történéseivel, a társadalom és benne
az iskola mint nevelési-oktatási színtér belső differenciálódásából,
funkcióváltásából, esetleges diszfunkcióiból fakadóan kiragadni és elemezni a
legneuralgikusabb pontokat az intézmény működése, a tanulók és a pedagógusok
szempontjából, mert ezek szakirodalmi és empirikus vizsgálatával, valamint
külföldi példák segítségével rávilágíthatunk a tényleges hiányosságokra és
nélkülözhetetlen tennivalókra. Elsőként a harmadik évezred oktatási
kihívásairól, az iskolák működési jellemzőiről esik szó, különös figyelmet
szentelve az európai sajátosságoknak. Vitathatatlan ugyanis, hogy hazánk
rendszerváltás utáni oktatási jellegzetességeit uniós tagsági törekvéseink,
később tagságunk jelentősen befolyásolja. A harmadik évezrednek az oktatással
szembeni kihívásai, a tanulás és tudás átértékelődése, a módszertani
szemléletváltás, illetőleg a speciális nevelési igények többségi iskolában való
kielégítése érzékelhetően megtorpanást okoztak a teljesítménycentrikus oktatási
rendszerben, ennek okán helyeztük vizsgálódásunk központjába a tanári hivatást,
indikátoraként annak, hogy a tanári tudás és szerep a változó társadalom változó
iskolájában ugyanúgy átalakulóban van, ahogyan maga a társadalom. Ezt jelzi a
pedagógusképzésnek a társadalmi változásokra adott válaszai és az ezekkel szinte
párhuzamosan jelentkező szakmai presztízsvesztés. A fokozatosan növekvő
terheknek köszönhetően a pedagóguspálya sokat veszített vonzerejéből, amire a
pályát választó fiatalok egyre csökkenő létszáma és a már pályán levők körében
tapasztalható pályaelhagyás figyelmeztet. Külön fejezetet szánunk az inkluzív
pedagógiának, ahol szót ejtünk az együttnevelés jogi és pedagógiai aspektusáról,
a leggyakrabban előforduló tanulási problémák tüneteiről, okairól, majd
összefoglaljuk a pedagógusok új típusú feladatait, beleértve és hangsúlyozva a
?mindenki iskolája? megteremtésének legkorszerűbb oktatásszervezési eljárásait,
valamint a képességfejlesztés módszereit. A kötet záró fejezetében három témát,
az iskolai elszámoltathatóság, a pedagógiai professzionalizmus és az
esélyegyenlőség kérdéseit érintjük a 21. századi magyar oktatásügy számos, ma
még megoldatlan feladatai közül. Ezek kezelésének ugyanis rendkívül sok és
erőteljes társadalmi, gazdasági és szakmai indoka vetődik fel egy olyan
légkörben, amikor oktatás finanszírozása korlátozott, miközben a fejlődésre a
társadalom irányából soha nem látott mértékű nyomás nehezedik.
Tanulmánykötetünket jó szívvel ajánljuk azoknak a jelenlegi és majdani
pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, valamint más közoktatási alkalmazottaknak,
akik napi teendőik során nemcsak többségi, de sajátos nevelési igényű tanulókkal
is foglalkoznak, hogy tudásukat a sajátos nevelési igényű tanulók befogadására
irányuló speciális ismeretekkel ily módon is bővíthessék. Reményeink szerint a
könyv tartalma a pedagógus szakvizsgára készülő gyakorló szakemberek hasznára is
válik. A kötet adatai: Formátum: 170 x 240 x 21 mm Kötés: Keménykötés Megjelenés
éve: 2015 Terjedelem: 320 oldal
megismertetni az olvasót az utolsó negyedszázad, vagyis a rendszerváltozás óta
eltelt időszak legjelentősebb oktatásügyi történéseivel, a társadalom és benne
az iskola mint nevelési-oktatási színtér belső differenciálódásából,
funkcióváltásából, esetleges diszfunkcióiból fakadóan kiragadni és elemezni a
legneuralgikusabb pontokat az intézmény működése, a tanulók és a pedagógusok
szempontjából, mert ezek szakirodalmi és empirikus vizsgálatával, valamint
külföldi példák segítségével rávilágíthatunk a tényleges hiányosságokra és
nélkülözhetetlen tennivalókra. Elsőként a harmadik évezred oktatási
kihívásairól, az iskolák működési jellemzőiről esik szó, különös figyelmet
szentelve az európai sajátosságoknak. Vitathatatlan ugyanis, hogy hazánk
rendszerváltás utáni oktatási jellegzetességeit uniós tagsági törekvéseink,
később tagságunk jelentősen befolyásolja. A harmadik évezrednek az oktatással
szembeni kihívásai, a tanulás és tudás átértékelődése, a módszertani
szemléletváltás, illetőleg a speciális nevelési igények többségi iskolában való
kielégítése érzékelhetően megtorpanást okoztak a teljesítménycentrikus oktatási
rendszerben, ennek okán helyeztük vizsgálódásunk központjába a tanári hivatást,
indikátoraként annak, hogy a tanári tudás és szerep a változó társadalom változó
iskolájában ugyanúgy átalakulóban van, ahogyan maga a társadalom. Ezt jelzi a
pedagógusképzésnek a társadalmi változásokra adott válaszai és az ezekkel szinte
párhuzamosan jelentkező szakmai presztízsvesztés. A fokozatosan növekvő
terheknek köszönhetően a pedagóguspálya sokat veszített vonzerejéből, amire a
pályát választó fiatalok egyre csökkenő létszáma és a már pályán levők körében
tapasztalható pályaelhagyás figyelmeztet. Külön fejezetet szánunk az inkluzív
pedagógiának, ahol szót ejtünk az együttnevelés jogi és pedagógiai aspektusáról,
a leggyakrabban előforduló tanulási problémák tüneteiről, okairól, majd
összefoglaljuk a pedagógusok új típusú feladatait, beleértve és hangsúlyozva a
?mindenki iskolája? megteremtésének legkorszerűbb oktatásszervezési eljárásait,
valamint a képességfejlesztés módszereit. A kötet záró fejezetében három témát,
az iskolai elszámoltathatóság, a pedagógiai professzionalizmus és az
esélyegyenlőség kérdéseit érintjük a 21. századi magyar oktatásügy számos, ma
még megoldatlan feladatai közül. Ezek kezelésének ugyanis rendkívül sok és
erőteljes társadalmi, gazdasági és szakmai indoka vetődik fel egy olyan
légkörben, amikor oktatás finanszírozása korlátozott, miközben a fejlődésre a
társadalom irányából soha nem látott mértékű nyomás nehezedik.
Tanulmánykötetünket jó szívvel ajánljuk azoknak a jelenlegi és majdani
pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, valamint más közoktatási alkalmazottaknak,
akik napi teendőik során nemcsak többségi, de sajátos nevelési igényű tanulókkal
is foglalkoznak, hogy tudásukat a sajátos nevelési igényű tanulók befogadására
irányuló speciális ismeretekkel ily módon is bővíthessék. Reményeink szerint a
könyv tartalma a pedagógus szakvizsgára készülő gyakorló szakemberek hasznára is
válik. A kötet adatai: Formátum: 170 x 240 x 21 mm Kötés: Keménykötés Megjelenés
éve: 2015 Terjedelem: 320 oldal
Adatlap
Ár: | 2.560 Ft |
A hirdető: | Kereskedőtől |
Értékesítés típusa: | Eladó |
Feladás dátuma: | 2024.11.06 |
Eddig megtekintették 28 alkalommal |
A hirdető adatai
Könyv kereső rovaton belül a(z) "A PEDAGÓGIA ADÓSSÁGAI" című hirdetést látja. (fent)